FANDOM

Mall:Game Wasteland är ett post-nukleär dator rollspel skapad av Interplay och publicerad av Electronic Arts den 27 januari 1987. Det släpptes till Apple II, Commodore 64 och Microsoft DOS.

Trots vissa referenser, så är inte Wasteland någon del av Fallout universum, utan tjänar istället som en del av Fallouts inspiration.

Wasteland bakgrundRedigera

Från spelets manual:

Spänningarna växte med det kommande året 1998. I USAs Citadel Stjärnstation skulle det planeras vara i full drift i mars. Sovjetiska avgifter som rymdstationen var bara en militär lanserad plattform oroat ett antal alliansfria nationer. Högern regeringar i Syd- och Mellanamerika, många av dem som inrättats av den amerikanska marknaden under Drog Kriget (1987-1993), lovade sitt stöd till de amerikanska NATO-nationerna, även de nya afrikanska medlemmarna dekladerade sin allians med USA. Det tvingade de flesta av de återstående att nautralisera befogenheter till att ansluta sig till Sovjetunionens protest. I sex korta veckor så var bara Schweiz, Sverige och Irland som fortsatte att förklara sig neutrala länder.

Två veckor innan Citadel berodde i full drift, överförs stationen med en nödsignal. Omedelbart efter det att meddelandet skickades, sopades de flesta av de satelliter som kretsar kring jorden, ren från himlen. Det lämnade stormakterna i blindhet. I militärt panik, sändes 90 procent av alla jordens kärnvapen mot skyn. Trots att förstörelsen var enorm, var den inte fullständig. Små grupper med människor och civilisation kvarstod, några även omedvetna höll på att göra militära utbyten.

Samma dag som USA och Sovjetunionen försökte släcka varandra, bygger ett bolag i US Army Ingenjörer broar över torra flodbäddar, ämnad för transport. De arbetade djupt i den ogästvänliga öknens dalar, omgivna av ett antal överlevande samhällen. Direkt söder om deras position ligger denna dag ett nybyggt fängelse. Förutom bostäder till landets brottslingar som dömts till döden, var fängelset som en lätt industri-tillverkningsanläggning.

Kort efter att kärnvapenattacken, hade ingenjörerna sökt skydd i fängelset. Ingenjörerna övertog federalt fängelset och utvisade fångarna till den ödsliga öknen för att slutföra sina straff. Allt eftersom veckorna gick, uppmanade de närliggande överlevande samhällen att förenas med ingenjörerna och hjälpa dem att bygga ett nytt samhälle. Eftersom varje samhälle hade misstankar mot varandra, var början alltid en svår tid. Men eftersom tiden fick förtroende, kom en bostad - som kom att kallas Ranger Center - växte till sig att bli en av de starkaste utposter. Ranger Center visade sig även vara starka nog att slå tillbaka nyfikna händer på hätska brottslingar som upprepade gånger attackerade i försök att återta det som en gång var "rättmätigt deras".

Medborgarna i Ranger Center, efter att först tro att de var de enda som överlevde den nukleära stormen, insåg snart att samhällen bortom öknens grepp hade överlevt. Eftersom de hade sådan framgång i byggandet av ett nytt samhälle, kände sig tvungen att hjälpa andra överlevande bygga och leva i fred.

Mot detta slut, föddes i den stora traditionen Desert Rangers från Texas och Arixona ett århundrade tidigare.

Översikt av Wasteland Redigera

Du stry en grupp av spelare skapande karaktärer ("PC") kända som Desert Rangers. Efter det mesta av världen var utplånat av kärnvapen i Det Stora Kriget, överlevde ditt band av hjältar, eftersom de lyckligtvis kom från ett fängelse i närheten Las Vegas, Nevada, ett områda som på något sätt undvikts en direkt fullträff av kärnvapen. Ditt första uppdrag är att utreda störningar i omgivande samhällen: Highpool, Agricultural Center, Quartz, Rail Nomads Camp, Needles, och Las Vegas. Desert Rangers avslöjar en illavarslande meddelande, sagt av en cyborg och en dator med artifigell intelligens - att ersätta världens befolkning som lever, med cybernetiska maskiner. För att uppnå detta mål, måsta ett kärnvapenkrig vara iscensatt, och i efterdyningarna, var maskiner tillverkade för att förinta människor och sedan befolka jorden. Desert Rangers segrade slutligen genom att spränga Base Cochise i luften, stället av A.I.-drivna datorer.

Hänvisningar i Fallout spelen Redigera

Om du har spelat något av Fallout spelen, efter att ha spelat Wasteland, kan de inte låtas bli att känna igen likheterna. Vissa ha sagt att (Fallout designers, speciellt) att Wasteland var "inspiration" för Fallout serien.

Hela Fallout Serien

  • Brotherhood of Steel - dyker upp i Wasteland som ett rent fientlig NPC fraktion som kallas Guardians
  • Deathclaws - en hänvisning till Shadowclaws, muterade leguaner som vandrar omkring i öknen i Wasteland
  • Energy Weapons - en erhållen färdighet som introduceras i Wasteland
  • Ghoul - en hänvisning till Wasteland's muterade Desert Dweller, Drool, Pit Ghoul, Shambler Ghoul, Spineless Ghoul, Night Screamer, och Night Terror
  • Laser pistol (Fallout 1, Fallout 2, och Fallout Tactic's "Wattz 1000 Laser Pistol", och Fallout 3's "AEP7 Laser Pistol" - en hänvising till Wasteland's enkla Laser Pistol
  • Laser rifle (Fallout 1, Fallout 2, och Fallout Tactic's "Wattz 2000 Laser Rifle", och Fallout 3's "AER9 Laser Rifle" - en hänvisning till Wasteland's enkla Laser Rifle
  • Power Armor - en hänvisning till Wasteland armor med samma namn, erhålls i Guardian's Citadel
  • Red Ryder BB Gun - en hänvisning till vapnet med samma namn funnen i Wasteland, men endast tillgänglig via en exploit.
  • Robots - dyker upp i Wasteland som motståndare.
  • Water Chip - i Wasteland, det första uppdrag man ger till Desert Rangers är att fastställe en vattenpump i Highpool

Fallout 1Redigera

  • Children of the Cathedral - en hänvisning till Servants of the Mushroom Cloud, en kult av bomb-dyrkande fanatiker som ligger i Las Vegas, Nevada
  • Dugan, den Nuka-Cola beroende - en hänvisning till Wasteland's Hobo Oracle, en luffare beroende till Snake Squeezins, hittad på Rail Nomads Camp
  • Gizmo, brottets härskare - en hänvisning till Fat Freddy, en fet gangster från Las Vegas, Nevada
  • Junktown - en hänvisning till Savage Village, hemmer till Junk Master
  • Tycho, Desert Ranger - bandet av hjältar i Wasteland var Desert Rangers. Denna karaktär gör också hänvisningar till Wasteland.
  • ZAX - en hänvisning till VAX, en rekryterbar humanform robot NPC, funnen (efter att ha byggts) i Base Cochise

Fallout 2Redigera

  • Chrissy - en hänvisning till Christina, en Uzi-förpackning, rekrytabel NPC funnen i Needles

Fallout Tactics: Brotherhood of SteelRedigera

  • Calculator - en hänvisning till den onda datorn som finns i Wasteland's Base Cochise
  • Followers of the Apocalypse - en hänvisning till Servants of the Mushroom Cloud, en kult av bomb-dyrkande fanatiker som ligger i Las Vegas, Nevada

Fallout: Van BurenRedigera

  • Helen Wheels — lastbilsförare, smugglare (tillsammans med Eddie "Crazy Horse" Galensky)
  • Job - Mr. Handy administrativ polis robot i Denver
  • Christina Royce - cut-off NPC, mogen Chrissy från Fallout 2
  • ZAX - två enheter visas återigen: Twin Mothers, Boulder
  • The Nursery - en hänvisning till Agricultural Center
  • Circle Junction - en hänvisning till Rail Nomads Camp
  • USAs Ingenjörer anger tillsammans med militärfängelset på Tibbets Design dokument[1]

Fallout 3Redigera

  • Children of Atom - en hänvisning till Servants of the Mushroom Cloud, en kult av bomb-dyrkande fanatiker som ligger i Las Vegas, Nevada
  • Citadel - en hänvisning till platsen med samma namn i Wasteland, som är hemmet till Guardians
  • Firelance - en hänvisning till dett vapen finns i Wastelands meta fiktiva, "vilseledande" storyline, i Wasteland's paragrapherade böcker.
  • Tesla Cannon - liknande Wasteland's Meson Cannon
  • Wasteland Survival Guide - En bok som du kan hjälpa till att göra vars namn är Wasteland's game guide book

Fallout New Vegas Redigera

  • Las Vegas var ett område i Wasteland. Liknande val av inställningen kan vara en nick från Obsidian till Wasteland. Las Vegas och New Vegas verkar båda ha undvikit att direkt drabbas av kärnvapen och är i relativt gott skick. Båda städerna har elektricitet, till exempel.

ReferenserRedigera

  1. Kan eventuellt bara vara en hänvisning till en verklig USA ingenjörer, eller helt orelaterat.

Andra Wikia-wikis

Slumpartad wiki